نوشته شده توسط : مد لباس

یادگیری هدف گذاری در زندگی به شما کمک می کند تا از زمان خود بهترین استفاده را ببرید. جالب است بدانید تنها 3 درصد از مردم دنیا برای خود هدف خاصی دارند و برای رسیدن به آن تلاش می کنند. با خواندن و دنبال کردن این مقاله می توانید یکی از آن 3 درصد باشید!

آموزش تعیین هدف زندگی با استفاده از تئوری <Locke> تعیین هدف هوشمند برای کارکنان

چگونه یک هدف تعیین کنیم و به آن برسیم؟
تعیین اهداف راهی موثر برای ایجاد انگیزه در افراد و خودمان است. اگر اصول هدف گذاری در سیستم های مدیریت عمومی گنجانده شود، ارزش هدف گذاری به خوبی تشخیص داده می شود. در واقع تئوری هدف گذاری به طور کلی معتبرترین و مفیدترین نظریه انگیزشی در روانشناسی صنعتی و سازمانی، مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی محسوب می شود.
اکثر روسا از سمینارها و مقالات تجاری یاد گرفته اند که اهداف خود را به روشی هوشمندانه تعیین و تعریف کنند. بدیهی است که این یک فرض طبیعی است که ما می توانیم با تعیین اهداف در پنج ویژگی خاص بودن، قابل اندازه گیری، دست یافتنی بودن، مرتبط بودن و محدودیت زمانی به اهداف خود دست یابیم.آیا این روش واقعاً بهترین راه برای تعیین اهداف است؟
برای پاسخ به این سوال، به تحقیقات دکتر ادوین لوکو در مورد هدف گذاری و انگیزه در اواخر دهه 1960 نگاه می کنیم. او در مقاله خود در سال 1960 گفت که کارکنان با داشتن اهداف روشن و بازخورد مناسب برانگیخته می شوند. تئوری لاک همچنین بیان می کند که تلاش برای رسیدن به یک هدف منبع اصلی انگیزه برای دستیابی به آن هدف است که به نوبه خود منجر به بهبود عملکرد فرد می شود.
بدیهی است که این اطلاعات 40 سال پیش تغییر نکرده است. این نشان دهنده تأثیر و تأثیر این نظریه بر نتایج حرفه ای و شخصی ما است. در این مقاله به آنچه که <تئوری لوک> در مورد هدف گذاری می گوید و نحوه اعمال نظریه او در اهداف عملکرد خود می پردازیم.
نظریه لاک در مورد هدف
تئوری لاک در تعیین هدف نشان داد که بین درجه سختی و ویژگی هدف و عملکرد افراد در یک شغل و شغل معین رابطه وجود دارد. او نتیجه گرفت که اهداف مشخص و دشوار منجر به عملکرد بهتر شغلی نسبت به اهداف مهم و آسان می شود.
به‌جای گفتن «تمام تلاش‌تان را بکنید تا بیش از ۸۰ درصد کارتان را درست انجام دهید» یا به استفاده از بهترین زمان‌تان به دیگران بگویید. این کارایی کمتری دارد.همچنین داشتن هدف بسیار ساده و آسان را نمی توان نیروی انگیزشی دانست.
اهداف دشوار بیشتر از اهداف ساده انگیزه ایجاد می کنند زیرا دستیابی به آنها منجر به موفقیت بیشتر می شود. سال ها بعد، دکتر لوکو مقاله خود را منتشر کرد و محقق دیگری به نام دکتر گریوی تأثیرات هدف گذاری در محل کار را مورد مطالعه قرار داد.
نتایج او دقیقاً نتایج تحقیقات دکتر لوکو را تأیید کرد و رابطه بین هدف گذاری و عملکرد محل کار را مشخص کرد. در کتابی که دکتر لوکو و دکتر گریوی مشترکاً تالیف کردند، بر لزوم تعیین اهداف دشوار و مشخص تأکید کردند و سه ویژگی دیگر از هدف گذاری موفق را ارائه کردند.



:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مد لباس

کاری که روزانه انجام می دهید تاثیر مستقیمی بر موفقیت شما دارد.

در این یادداشت از سیمینه به برخی از مزایای نوشتن برنامه روزانه می پردازیم.

مزایای برنامه ریزی
در زیر چند دلیل مهم و مزایای برنامه ریزی آورده شده است

وظایف اولویت بندی می شوند و شما ابتدا کارهای مهم را تکمیل می کنید
من به شخصه همیشه سعی می کنم کارهایی را بنویسم که برایم اهمیت بیشتری دارند و اولویت بیشتری در پیشرفت کارم دارند. اگر این کار را نکنید، بقیه کارها ناتمام می مانند یا من اصلا نمی توانم سراغ آنها بروم.

بنابراین در ابتدای روز به سراغ کارهایی می روم که مرا در روند رشد و توسعه شخصی یا کسب و کارم به جلو سوق می دهد. اگر اینطور نباشد و هرچه در صف است را تکمیل کنم، در آخر روز می بینم که پیشرفت نکرده ام و کارهای پیش پا افتاده و عادی تمام وقتم را گرفته است.

در پایان برنامه ریزی شغلی، بخشی از برنامه روزانه به زندگی شخصی اختصاص می یابد. با خانواده ام وقت می گذرانم، به باشگاه می روم یا پیاده روی می کنم، کتاب می خوانم، فیلم می بینم یا هر تفریحی که روحیه ام نیاز دارد انجام می دهم.در این قسمت باید موارد زیر را بیان کنم:

اگر برای این فعالیت های شخصی و تفریحی وقت نگذارم، تمام روزم را صرف انجام وظایف کاری می کنم و از لذت و زندگی محروم می شوم.

با برنامه ریزی استرس کمتری خواهید داشت
یکی از مشکلات برنامه نداشتن اینه که با کارها و درخواست های زیادی مواجه میشی و نمیدونی کدوم رو باید انجام بدی!! شما عملا منفعل هستید. استرس و اضطراب افکار شما را مسدود می کند و شما درمانده می شوید. اما با تنظیم برنامه روزانه، کنترل و نظارت بیشتری بر وظایف خود دارید. شما می توانید به تمام درخواست های خانواده، رئیس، دوستان و غیره پاسخ دهید. به طور موثر پاسخ دهید (با اندازه گیری شرایط موجود و تعداد وظایف و درجه اهمیت آنها)

اگر برنامه روزانه مشخصی ندارید، با جریان پیش می روید و با هر موجی به یک طرف فشار می آورید و اجازه می دهید فعالیت ها کنترل شما را در دست بگیرند و جهت شما را تعیین کنند.

موضوع دیگر این است که برنامه ریزی به شما کمک می کند تا دست از مختل شدن بردارید و بیش از حد درگیر وظایف و تعهدات غیر ضروری نشوید و برای خود حریم خصوصی ایجاد کنید.همه چیز در برنامه شما گنجانده شده است. (رفع خستگی، استراحت کوتاه، نوشیدن آب یا چای، حرکات کششی و...)

فواید برنامه ریزی مزایای برنامه ریزی آموزشی فواید برنامه ریزی را نام ببرید
برنامه ریزی برای ساعات استراحت و تفکر بیشتر می شود
داشتن یک برنامه منظم به شما ارزش می دهد. معمولاً کل زندگی روزمره ما پر از لحظات پرمشغله بیهوده است، ما افراط و تفریط می کنیم. یا خیلی درگیر وظایف کاری خود هستیم یا درگیر شبکه های اجتماعی، تماشای فیلم و روابط خانوادگی.

بیشتر اوقات من حدود 5-10 دقیقه را صرف نوشتن برنامه خود در شب قبل یا اول صبح می کنم. همین مدت کوتاه باعث می شود به آنچه در زندگیم می خواهم و برایم ارزش قائلم فکر کنم و مدام خودم را به چالش بکشم آیا واقعاً اینجا همان جایی است که می خواهم باشم؟! بارها اتفاق افتاده است که آنچه اکنون دارم همان احساسی را که دنبالش بودم به من نمی دهد و مسیر را تغییر داده ام.

لذت فکر بسیار شیرین و وصف ناپذیر است. ممکن است لذت یا منفعت کوچک و ناچیز به نظر برسد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که هرچه بیشتر پیشرفت خود را به سمت اهدافمان بررسی و ارزیابی کنیم، احتمال دستیابی به آنها بیشتر می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : مد لباس

این دفتر در واقع به معنای تعریف برنامه و نقشه راه شما برای رسیدن به اهدافتان است. برنامه ریزی یک وظیفه مدیریتی اساسی است که شامل تصمیم گیری از قبل برای انجام چه کاری، زمان انجام آن، نحوه انجام آن و اینکه چه کسی آن را انجام خواهد داد، می باشد.

این یک فرآیند فکری است که اهداف یک فرد یا سازمان را تعیین می کند. در واقع برنامه ریزی نحوه رسیدن به یک هدف مشخص است. برنامه ریزی یعنی فکر کردن قبل از انجام کاری. این تفکر باعث می شود با درک منطقی از آینده و شرایط مختلف تصمیم درستی برای انجام هر کاری بگیرید. این در نهایت منجر به موفقیت خواهد شد.

برنامه ریزی هر فرد با توجه به ویژگی های روانی و سبک زندگی او تعیین می شود. هر فردی با توجه به خلق و خوی خود کارهای روزانه و بلند مدت خود را طبقه بندی و سازماندهی می کند.

داشتن این دفترچه به شما کمک می کند تا کارهای روزانه و همچنین اهداف بزرگ خود را به خاطر بسپارید و بتوانید اهداف بزرگ تری را با آن دنبال کنید.

با کاربردهای مختلف دفتر برنامه ریزی آشنا شوید
دفتر برنامه ریزی روزانه آنقدر کاربرد و فواید دارد که اگر بخواهیم همه آنها را نام ببریم احتمالاً به یک کتاب مفصل نیاز داریم! به همین دلیل، در اینجا برخی از مهم ترین مزایا و کاربردهای این برنامه ریز شخصی را برای شما آورده ایم تا با آنها آشنا شوید.برنامه ریزی آموزشی
زمانی که یک برنامه ریز خریداری می کنید، می توانید از آن برای تمام تکالیف خود از جمله برنامه ریزی تحصیلی و حتی به عنوان یک برنامه ریز دانشجویی از آن استفاده کنید.

شما حتی می توانید از آن برای برنامه ریزی بلندمدت مانند برنامه مطالعه و یادگیری چند روزه یا حتی چند هفته ای استفاده کنید.

برنامه ریزی امتحان
اینکه برای کنکور برنامه ریزی بلندمدتی دارید و به نوعی برای موفقیت در کنکور برنامه ریزی می کنید، شما را مجبور می کند که به آن برنامه پایبند باشید. چون شما هم نوشته اید و موقع نوشتن در ذهنتان ثبت می شود و خودتان را مسئول می دانید.

و یه جورایی وقتی برنامه تون رو برای چند روز تحصیلی مشخص میکنید دیگه نمیتونید ازش چشم پوشی کنید و هر بار که به اون دفتر برنامه ریزی مراجعه کنید اون برنامه رو میبینید و به احتمال زیاد انجامش میدید.

برنامه ریزی شغلی
بسیاری از اوقات ما بسیاری از وظایف خود را در محل کار فراموش می کنیم، مانند تماس با یک فرد خاص یا ملاقات و غیره. و این را می توان به گردن مدیر ما انداخت! این دفترچه ساده برنامه ریز می تواند از آن جلوگیری کند و به شما کمک کند تا برنامه کاری منظمی داشته باشید.برنامه ریزی هدف گذاری
یکی از ویژگی های مهم برنامه ریزان این است که به افراد کمک می کنند تا به خوبی اهداف را تعیین کنند. بنابراین، با توجه به اینکه افراد هر روز برنامه خود را یادداشت می کنند، پس از مدتی می توانند خود را تجزیه و تحلیل کنند و لحظات مثبت و منفی را پیدا کنند. این باعث می شود که به ویژگی های مثبت خود توجه بیشتری داشته باشند و برای نقاط منفی خود هدف گذاری کنند و برای اصلاح آنها اقدام کنند.

یکی از ویژگی های مهم برنامه ریزی این است که به افراد کمک می کند تا تلاش زیادی انجام دهند.

 



:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 دی 1401 | نظرات ()